Fairpower.nl

Echt groene energie onder de loep

Merken en het milieu

Voor sommigen is het milieu een belangrijk onderwerp, maar voor velen helaas nog niet. Daar wordt gelukkig wel steeds meer aan gedaan. Inmiddels bestaan er tig campagnes van energiemaatschappijen, bedrijven en instanties die meer aandacht willen besteden aan het milieu, groene energie en het terugdrijven van schadelijke stoffen. Op scholen wordt meer lesgegeven over groene energie en recycling en in de politiek zien we ook steeds meer een ‘groene visie’. Maar hoe zit dat in de kledingindustrie? Houden merken zich wel bezig met sustainability en recycling?

Positief verrast!

Kleding is iets wat wij elke dag gebruiken en wat altijd nodig zal blijven zijn. In zo’n belangrijke hoek zou dan toch op z’n minst aandacht moeten worden besteed aan het zo milieuvriendelijk distribueren van kleding. Ik deed een onderzoek naar de milieuvriendelijkheid van merken en werd positief verrast door het merk GUESS. Dit merk heeft een hele campagne opgezet die zich richt op het samengaan van ‘sustainability en sexy’. Daarnaast willen ze de werkwijze van hun distributie groener maken en milieuvriendelijke producten gebruiken. Dat klinkt natuurlijk als een heleboel mooie woorden maar waar ik écht benieuwd naar was is hoe ze dat dan van plan zijn. Zeggen dat je met het milieu bezig bent is namelijk een ding, het ook echt uitvoeren een ander.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

GUESS blijkt echter te voldoen aan deze beloftes en geeft een kijkje in het proces dat die beloftes waar moet maken. Het merk heeft met verschillende grote industrieën een deal gemaakt dat ze met z’n allen groenere kleding moeten produceren en heeft als eerste doel gesteld dat kleding voortaan een langere levensduur moet hebben. Hoe langer iemand met kleding doet, hoe minder ervan geproduceerd hoeft te worden en hoe minder er weggegooid wordt. Ook willen ze verantwoordelijk gebruik van chemicaliën implementeren. Maar dan zijn ze nog niet klaar: GUESS richt zich onder andere op het recyclen van kleding en vind dat kleding keer op keer hergebruikt moet worden. Ze hebben zelfs in oktober 2018 RESOURCED gelanceerd: een lijn die de oude kleding van hun eigen klanten heeft hergebruikt en opnieuw verkoopt. Kleding die niet meer geschikt is voor hergebruik in de productie zelf wordt gedoneerd aan organisaties in de US en Canada. Inmiddels hebben ze al meer dan 20 miljoen euro aan kleding gedoneerd! Ook hebben ze de eerste eco-collectie gelanceerd: een lijn die volledig in het teken staat van ecologische kleding. Hoe tof is dat? Als alle grote merken het voorbeeld van GUESS gaat volgen is er eindelijk een positief en groen toekomstbeeld in de modewereld zichtbaar, go GUESS!

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Fairpower.nl

Thema door Anders Norén